Var redo i hemmet 72h – vandring med Kullaledens vänner.

8 mars, 2020 av Björn Bergmark

Jonstorps Kustscoutkår har samarbete med flera olika organisationer, som tex Junior Ranger och som i detta fallet Kullaledens vänner. Temat för dagen var ”Var redo i hemmet 72 h – Krisberedskap”.

I samarbete med Kullaledens vänner berättade kårens ordförande Lars Karlsson om vårt arbete för de vandrare som i dag följde Kullaleden från Arild till Svanshall. Jonstorps Kustscoutkår arrangerade en övning där deltagarna skulle tänka igenom vad de skulle göra i ett scenario som man fick beskrivet.

I Skäret riggades en visning upp av olika saker som kan vara lämpliga att ha i beredskap, för att kunna laga mat, få tillgång till vatten och hålla kallt i kylen vid ett strömavbrott tex. Vi fick också besök av Helsingborgs Dagblad, som gjorde reportage om övningen.

Som avslutning samlades alla vandrare och scouter i Svanshall vid stenbrotten för korvgrillning!